Fundusze Promocji – księga wizualizacji znaku
Fundusze promocji zostały utworzone w celu
wspierania marketingu rolnego, wzrostu
spożycia i promocji produktów
rolno-spożywczych.
Fundusz Promocji Mleka
Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego
Fundusz Promocji Mięsa Wołowego
Fundusz Promocji Mięsa Końskiego
Fundusz Promocji Mięsa Owczego
Fundusz Promocji Ziarna Zbóż
i Przetworów Zbożowych
Fundusz Promocji Owoców i Warzyw
Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego
Fundusz Promocji Ryb
Fundusz Promocji Roślin Oleistych.
KTO MOŻE UBIEGAĆ SIĘ O ŚRODKI Z FUNDUSZY PROMOCJI?
O wsparcie finansowe ze środków funduszy promocji mogą się ubiegać:
1) ogólnokrajowe organizacje zrzeszające producentów rolnych lub przetwórców
produktów rolno-spożywczych mające miejsce zamieszkania albo siedzibę na te-
rytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którzy produkują lub dokonują obrotu towara-
mi, od których naliczane są wpłaty na poszczególne fundusze,
2) ogólnokrajowe organizacje branżowe i międzybranżowe zrzeszające producen-
tów lub przetwórców produktów rolno-spożywczych inne niż określone w pkt 1,
jeżeli ich cele statutowe są zgodne z celami funduszy promocji, o których mowa
w art. 2 ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych
Do zadań realizowanych w ramach funduszy należą m.in.: finansowanie i/lub współ-
finansowanie kampanii informacyjnych i promocyjnych, wspieranie udziału w wysta-
wach i targach, prowadzenie badań naukowych, badań rynkowych i prac rozwojowych
w zakresie poprawy jakości produktów spożywczych oraz szkoleń dla producentów
i przetwórców, a także wspieranie krajowych organizacji branżowych, w tym ich przed-
stawicieli biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów
organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych
organizacji, zajmujących się problemami danego rynku.
Środki finansowe funduszy promocji mogą być przeznaczane również na sfinansowa-
nie tzw. wkładu własnego organizacji branżowych, wymaganego przy wdrażaniu dzia-
łań lub programów promocyjnych lub informacyjnych z udziałem środków unijnych,
realizowanych w ramach mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej.
Akty prawne:
Ustawa z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (Dz. U.
z 2021 r. poz. 1496)
Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie szcze-
gółowego wykazu towarów od których są naliczane, pobierane, przekazywane i wpłacane
wpłaty na fundusze promocji produktów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1411)
Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia26 czerwca 2017 r. w sprawie szcze-
gółowych warunków i trybu udzielania wsparcia finansowego z funduszy promocji produk-
tów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2244, z późn. zm.).
OT Białystok
ul. Kombatantów 4
15-102 Białystok
OT Bydgoszcz
ul. Hetmańska 38
85-039 Bydgoszcz
OT Pruszcz Gdański
ul. Powstańców Warszawy 28
83-000 Pruszcz Gdański
OT Gorzów Wlkp.
ul. Myśliborska 32
66-400 Gorzów Wlkp.
OT Częstochowa
ul. Jana III Sobieskiego 7
42-200 Częstochowa
OT Kielce
ul. Piaskowa 18
25-323 Kielce
OT Kraków
ul. Zbożowa 4
30-002 Kraków
OT Lublin
ul. Chodźki 10 A
20-093 Lublin
OT Łódź
ul. Północna 27/29
91-420 Łódź
OT Olsztyn
ul. Głowackiego 6
10-448 Olsztyn
OT Opole
ul. 1 Maja 6
45-068 Opole
OT Poznań
ul. Fredry 12
61-701 Poznań
OT Rzeszów
ul. Asnyka 7
35-001 Rzeszów
OT Szczecin
ul. Bronowicka 41
71-012 Szczecin
OT Koszalin
ul. Partyzantów 15a
75-411 Koszalin
OT Warszawa
pl. Bankowy 2
00-095 Warszawa
OT Wrocław
ul. Mińska 60
54-610 Wrocław
Oddziały Terenowe KOWR
FUNDUSZE
PROMOCJI PRODUKTÓW
ROLNO-SPOŻYWCZYCH
WPŁATY
Są naliczane przez zobowiązane podmioty w wysokości 0,1% wartości netto, od
rzeczy ruchomych, tj. od świń żywych, bydła i cieląt żywych, koni żywych, owiec
żywych, zbóż, owoców i warzyw, drobiu żywego oraz ryb, będących przedmiotem
czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (tzw. VAT)
Na Fundusz Promocji Roślin Oleistych naliczenie wynosi 0,2% wartości netto od
roślin oleistych.
Lista towarów, od których są naliczane wpłaty na fundusze promocji, znajduje się
w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 26 lipca 2019 r.
w sprawie szczegółowego wykazu towarów, od których są naliczane, pobie-
rane, przekazywane i wpłacane wpłaty na fundusze promocji produktów
rolno-spożywczych.
TERMINY
W ciągu 14 dni od daty wystawienia faktury VAT za towary
powinno nastąpić naliczenie i pobranie na fundusze promocji.
Przedsiębiorcy, którzy naliczają i pobierają wpłaty
od podmiotów, które zbywają na ich rzecz towary, zobowiąza-
ni są potwierdzić w formie pisemnego oświadczenia
o naliczeniu i pobraniu na fundusze promocji.
Do 25. dnia miesiąca następującego po danym kwartale
należy:
złożyć deklarację wpłaty (formularz Fpz_f1)
wpłacić kwotę naliczoną na odpowiedni rachunek
funduszu promocji wskazany w formularzu deklaracji
(formularz Fpz_f1)
UWAGA!
Deklarację wpłaty na fundusze promocji produktów
rolno-spożywczych (formularz Fpz_f1) można składać:
bezpośrednio do Oddziału Terenowego KOWR właściwego
miejscowo dla siedziby przedsiębiorcy,
listownie,
za pośrednictwem ePUAP,
za pośrednictwem portalu eRolnik.
Warunkiem wypełnienia deklaracji wpłaty za pośrednictwem
portalu eRolnik jest posiadanie aktywnego profilu zaufanego.
KTO JEST ZOBOWIĄZANY DO WPŁAT
W przypadku:
Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego,
Funduszu Promocji Mięsa Wołowego,
Funduszu Promocji Mięsa Końskiego,
Funduszu Promocji Mięsa Owczego,
Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego
są to przedsiębiorcy:
prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju zwierząt, a także pod-
mioty, które są podatnikami podatku VAT i prowadzą działalność gospo-
darczą w zakresie wywozu poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
żywych zwierząt;
przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju:
świń, bydła i cieląt, owiec lub jagniąt, drobiu, niebędących przed-
miotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od
towarów i usług w rozumieniu ustawy o VAT, tj. od zwierząt
pochodzących z własnych ferm oraz od zwierząt ubitych
w tzw. uboju usługowym.
W przypadku:
Funduszu Promocji Owoców i Warzyw,
Funduszu Promocji Ryb
do wpłat są zobowiązane dwie grupy podmiotów:
1) podmioty będące podatnikami podatku VAT, które skupują
odpowiednio owoce lub warzywa albo ryby od rolników ry-
czałtowych, oraz
2) przedsiębiorcy będący podatnikami podatku VAT, którzy:
wytwarzają owoce i warzywa lub
prowadzą działalność w zakresie połowu ryb w wodach śródlądo-
wych lub morskich, lub
prowadzą działalność w zakresie chowu lub hodowli ryb.
W przypadku:
Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych,
Funduszu Promocji Roślin Oleistych
podmiotami zobowiązanymi do wpłat są przedsiębiorcy prowadzący działalność
gospodarczą w zakresie przetwórstwa odpowiednio zbóż lub roślin oleistych.
W przypadku Funduszu Promocji Mleka Dyrektor Generalny KOWR ustala w dro-
dze decyzji za okresy kwartalne wysokość wpłat na Fundusz Promocji Mleka.
Pierwsze podmioty skupujące dokonują wpłaty w terminie 14 dni od dnia doręczenia
tej decyzji.